Korozione pukotine od zaostalog topitelja posle lemljenja tankih listova na jednoj umetničkoj stolnoj lampi
Corrodive cracks from flux residuals after brazing of thin leaves at an artistic desk lamp

2018
Authors
Karastojković, ZoranPolić, Suzana R.
Čubrilović, Slobodan B.
Jovanović, Danijela N.
Janjušević, Zoran
Patarić, Aleksandra

Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Izrada jednog umetničkog dela obično uključuje brojne različite tehnologije. To podrazumeva da je za razumevanje eventualno prisutnih nepravilnosti potrebno znati puno tehničkih detalja. Tehnologija lemljenja je jedna od njih, ispitivanje integriteta, takođe. Tehnologija lemljenja, uopšte, se razvijala na empirijski način, uglavnom pokušajima i greškama. Osnovnu teškoću čini realna situacija, koja je veoma složena, usled prisustva velikog broja uticajnih veličina, neke od njih se ne mogu lako prepoznati. Veliki problem je pojava pukotina u periodu posle čišćenja, tj. po završetku lemljenja, a to znači nekada posle više godina ili decenija. Dobar zalemljeni spoj mora biti valjano fizički i hemijski spojen. Jedna od primenljivih metoda ispitivanja je radiografsko ispitivanje, kada debljina ispitivanih delova obično ne predstavlja problem. Ovde izvedena radiografska ispitivanja su nagovestila prisustvo nekih indikacija samo na listovima. Penetranstsko ispitivanje je sledeći korak za ispit...ivanje površine. Registrovanje indikacija i njihovo lociranje su neophodni koraci u svakom daljem pristupu u cilju uklanjanja takvih diskontinuiteta. Izbor metode reparacije uvek je poseban problem, dakako u celoj tehnici, a posebno na osetljivim umetničkim predmetima. Svako delovanje u reparaciji ili restauraciji može dovesti do manje ili više vidljivih tragova. Neodgovarajuća delovanja mogu dovesti do manje ili više vidljivih tragova. Ovde je pokazana jedna nepravilnost (pukotina) na zalemljenom listu, na jednoj umetničkoj stonoj lampi.
Making of an artistic piece usually includes a number of different technologies. It implies that for understanding of eventually present irregularities one should knows a lot of technical details. Brazing tehnology is one of them, inspection of integrity, also. Brazing technology generally has evolved on empirical manner, mainly by trial and error(s). The basic difficulty in this technology is that the real situation is highly complex due to the presence of large number of variables, some of them may not be easy to recognize. The great problem is the appearance of crack(s) in postcleaning periode, i.e after brazing is finished, it means over years or decades. A good braze joint must be both physically and chemically bounded. One of the available method for investigation is radiographic testing, when the thickness of testing components commonly does not represents a problem. Here provided radiographic testing has revealed the existence of some indications only at leaves. The indications... usualy mean discontinuity in material homogenity. Penetrant testing is a next step for investigation of surface. Registration of indications and their locations are necessary steps in any further approach for removing such discontinuities. Choosing the repair method always is particular problem, however in entire technique, especially on sensitive artistic component(s). Every action in repairing or restauration may led to more or less visible traces. Unadequate actions may permanently change the appearance or usage of treated artefact. Here is shown one irregularity (crack) at one brazed leaf from an artistic desk lamp.
Keywords:
umetnički predmet / radiografsko&penetrantsko ispitivanje / koroziona pukotina / radiographic&penetrant testing / corrosion crack / artistic pieceSource:
Zaštita materijala, 2018, 59, 3, 454-458Publisher:
- Inženjersko društvo za koroziju, Beograd
Funding / projects:
- Project by the Serbian Ministery of culture and informations no. 633-00-43/2016-02
- Investigation and Optimization of the Technological and Functional Performance of the Ventilation Mill in the Thermal Power Plant Kostolac B (RS-34028)
Collections
Institution/Community
Institut za tehnologiju nuklearnih i drugih mineralnih sirovinaTY - JOUR AU - Karastojković, Zoran AU - Polić, Suzana R. AU - Čubrilović, Slobodan B. AU - Jovanović, Danijela N. AU - Janjušević, Zoran AU - Patarić, Aleksandra PY - 2018 UR - https://ritnms.itnms.ac.rs/handle/123456789/483 AB - Izrada jednog umetničkog dela obično uključuje brojne različite tehnologije. To podrazumeva da je za razumevanje eventualno prisutnih nepravilnosti potrebno znati puno tehničkih detalja. Tehnologija lemljenja je jedna od njih, ispitivanje integriteta, takođe. Tehnologija lemljenja, uopšte, se razvijala na empirijski način, uglavnom pokušajima i greškama. Osnovnu teškoću čini realna situacija, koja je veoma složena, usled prisustva velikog broja uticajnih veličina, neke od njih se ne mogu lako prepoznati. Veliki problem je pojava pukotina u periodu posle čišćenja, tj. po završetku lemljenja, a to znači nekada posle više godina ili decenija. Dobar zalemljeni spoj mora biti valjano fizički i hemijski spojen. Jedna od primenljivih metoda ispitivanja je radiografsko ispitivanje, kada debljina ispitivanih delova obično ne predstavlja problem. Ovde izvedena radiografska ispitivanja su nagovestila prisustvo nekih indikacija samo na listovima. Penetranstsko ispitivanje je sledeći korak za ispitivanje površine. Registrovanje indikacija i njihovo lociranje su neophodni koraci u svakom daljem pristupu u cilju uklanjanja takvih diskontinuiteta. Izbor metode reparacije uvek je poseban problem, dakako u celoj tehnici, a posebno na osetljivim umetničkim predmetima. Svako delovanje u reparaciji ili restauraciji može dovesti do manje ili više vidljivih tragova. Neodgovarajuća delovanja mogu dovesti do manje ili više vidljivih tragova. Ovde je pokazana jedna nepravilnost (pukotina) na zalemljenom listu, na jednoj umetničkoj stonoj lampi. AB - Making of an artistic piece usually includes a number of different technologies. It implies that for understanding of eventually present irregularities one should knows a lot of technical details. Brazing tehnology is one of them, inspection of integrity, also. Brazing technology generally has evolved on empirical manner, mainly by trial and error(s). The basic difficulty in this technology is that the real situation is highly complex due to the presence of large number of variables, some of them may not be easy to recognize. The great problem is the appearance of crack(s) in postcleaning periode, i.e after brazing is finished, it means over years or decades. A good braze joint must be both physically and chemically bounded. One of the available method for investigation is radiographic testing, when the thickness of testing components commonly does not represents a problem. Here provided radiographic testing has revealed the existence of some indications only at leaves. The indications usualy mean discontinuity in material homogenity. Penetrant testing is a next step for investigation of surface. Registration of indications and their locations are necessary steps in any further approach for removing such discontinuities. Choosing the repair method always is particular problem, however in entire technique, especially on sensitive artistic component(s). Every action in repairing or restauration may led to more or less visible traces. Unadequate actions may permanently change the appearance or usage of treated artefact. Here is shown one irregularity (crack) at one brazed leaf from an artistic desk lamp. PB - Inženjersko društvo za koroziju, Beograd T2 - Zaštita materijala T1 - Korozione pukotine od zaostalog topitelja posle lemljenja tankih listova na jednoj umetničkoj stolnoj lampi T1 - Corrodive cracks from flux residuals after brazing of thin leaves at an artistic desk lamp EP - 458 IS - 3 SP - 454 VL - 59 DO - 10.5937/zasmat1803454K UR - conv_157 ER -
@article{ author = "Karastojković, Zoran and Polić, Suzana R. and Čubrilović, Slobodan B. and Jovanović, Danijela N. and Janjušević, Zoran and Patarić, Aleksandra", year = "2018", abstract = "Izrada jednog umetničkog dela obično uključuje brojne različite tehnologije. To podrazumeva da je za razumevanje eventualno prisutnih nepravilnosti potrebno znati puno tehničkih detalja. Tehnologija lemljenja je jedna od njih, ispitivanje integriteta, takođe. Tehnologija lemljenja, uopšte, se razvijala na empirijski način, uglavnom pokušajima i greškama. Osnovnu teškoću čini realna situacija, koja je veoma složena, usled prisustva velikog broja uticajnih veličina, neke od njih se ne mogu lako prepoznati. Veliki problem je pojava pukotina u periodu posle čišćenja, tj. po završetku lemljenja, a to znači nekada posle više godina ili decenija. Dobar zalemljeni spoj mora biti valjano fizički i hemijski spojen. Jedna od primenljivih metoda ispitivanja je radiografsko ispitivanje, kada debljina ispitivanih delova obično ne predstavlja problem. Ovde izvedena radiografska ispitivanja su nagovestila prisustvo nekih indikacija samo na listovima. Penetranstsko ispitivanje je sledeći korak za ispitivanje površine. Registrovanje indikacija i njihovo lociranje su neophodni koraci u svakom daljem pristupu u cilju uklanjanja takvih diskontinuiteta. Izbor metode reparacije uvek je poseban problem, dakako u celoj tehnici, a posebno na osetljivim umetničkim predmetima. Svako delovanje u reparaciji ili restauraciji može dovesti do manje ili više vidljivih tragova. Neodgovarajuća delovanja mogu dovesti do manje ili više vidljivih tragova. Ovde je pokazana jedna nepravilnost (pukotina) na zalemljenom listu, na jednoj umetničkoj stonoj lampi., Making of an artistic piece usually includes a number of different technologies. It implies that for understanding of eventually present irregularities one should knows a lot of technical details. Brazing tehnology is one of them, inspection of integrity, also. Brazing technology generally has evolved on empirical manner, mainly by trial and error(s). The basic difficulty in this technology is that the real situation is highly complex due to the presence of large number of variables, some of them may not be easy to recognize. The great problem is the appearance of crack(s) in postcleaning periode, i.e after brazing is finished, it means over years or decades. A good braze joint must be both physically and chemically bounded. One of the available method for investigation is radiographic testing, when the thickness of testing components commonly does not represents a problem. Here provided radiographic testing has revealed the existence of some indications only at leaves. The indications usualy mean discontinuity in material homogenity. Penetrant testing is a next step for investigation of surface. Registration of indications and their locations are necessary steps in any further approach for removing such discontinuities. Choosing the repair method always is particular problem, however in entire technique, especially on sensitive artistic component(s). Every action in repairing or restauration may led to more or less visible traces. Unadequate actions may permanently change the appearance or usage of treated artefact. Here is shown one irregularity (crack) at one brazed leaf from an artistic desk lamp.", publisher = "Inženjersko društvo za koroziju, Beograd", journal = "Zaštita materijala", title = "Korozione pukotine od zaostalog topitelja posle lemljenja tankih listova na jednoj umetničkoj stolnoj lampi, Corrodive cracks from flux residuals after brazing of thin leaves at an artistic desk lamp", pages = "458-454", number = "3", volume = "59", doi = "10.5937/zasmat1803454K", url = "conv_157" }
Karastojković, Z., Polić, S. R., Čubrilović, S. B., Jovanović, D. N., Janjušević, Z.,& Patarić, A.. (2018). Korozione pukotine od zaostalog topitelja posle lemljenja tankih listova na jednoj umetničkoj stolnoj lampi. in Zaštita materijala Inženjersko društvo za koroziju, Beograd., 59(3), 454-458. https://doi.org/10.5937/zasmat1803454K conv_157
Karastojković Z, Polić SR, Čubrilović SB, Jovanović DN, Janjušević Z, Patarić A. Korozione pukotine od zaostalog topitelja posle lemljenja tankih listova na jednoj umetničkoj stolnoj lampi. in Zaštita materijala. 2018;59(3):454-458. doi:10.5937/zasmat1803454K conv_157 .
Karastojković, Zoran, Polić, Suzana R., Čubrilović, Slobodan B., Jovanović, Danijela N., Janjušević, Zoran, Patarić, Aleksandra, "Korozione pukotine od zaostalog topitelja posle lemljenja tankih listova na jednoj umetničkoj stolnoj lampi" in Zaštita materijala, 59, no. 3 (2018):454-458, https://doi.org/10.5937/zasmat1803454K ., conv_157 .